Du er her: AU » Om AU » Institut for Ingeniørvidenskab » Aktuelt » Nyheder » Vis

Studerende tester ny innovationsmetode i Kina

Har en dansker og en kineser de samme præferencer, når det gælder forbrugerelektronik? Og er det muligt at knække koden til det kinesiske marked på bare 12 dage? I morgen præsenterer nogle af de dygtigste ingeniørstuderende resultaterne af en innovationslejr on location i Shanghai for Bang & Olufsens topledelse.

15.11.2012 | Kim Harel

37 danske og kinesiske studerende deltager i disse dage i Innovation Camp Shanghai. Her udvikler de helt nye idéer til forbrugerelektronik, som skal ramme efterspørgslen på det voksende kinesiske marked.

Hvad sker der, når man samler 37 af de dygtigste design- og ingeniørstuderende fra Danmark og Kina i 12 dage og beder dem om at udvikle koncepter for forbrugerelektronik, som verden ikke har set før?

Det bliver afsløret i morgen, når de studernede præsenterer resultaterne af den første innovationslejr i Kina.

Bang & Olufsen og Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet har igennem de seneste fem år haft succes med at afvikle innovationslejre i hovedkvarteret i Struer, hvor de studerendes idéer flere gange har ført til nye patenter.

I nærkontakt med markedet
I år har Bang & Olufsen valgt at afholde en tilsvarende innovationslejr i Shanghai. Målet er at skabe idéer til fremtidens forbrugerelektronik, der kan bane vej for virksomhedens vækst i Kina.

"Vi vil blive bedre til at lave koblinger mellem de rent tekniske udfordringer på den ene side og de særlige sociale, kulturelle og forretningsmæssige aspekter af den kinesiske forbrugerkultur på den anden side? Det er meget vigtigt for vores succes i Kina," siger Søren Bech, forskningschef i Bang & Olufsen.

Initiativet er i overensstemmelse med Bang & Olufsens vækststrategi for det kinesiske marked, hvor virksomheden netop har åbnet et salgskontor og en række butikker.

Forbrugerindsigt giver forspring
De studerende har brugt en stor del af deres tid i innovationslejren på at observere både butikskoncepter for luksusvarer og kinesiske familier i deres hverdag.

Det har været deres udgangspunkt for at udvikle de koncepter, der kan bidrage til inspiration til Bang & Olufsens produktportefølje i fremtiden.

"Vi har besøgt familier fra den kinesiske middelklasse og tilbragt tid sammen med dem. Det harværet overraskende lærerigt, og jeg tror faktisk, at vi i dag kan præsentere en idé, der rammer ned i efterspørgslen på det kinesiske marked og dermed på sigt kan blive kommercielt interessant for Bang & Olufsen. Den idé ville vi aldrig have fået fra et hjørnekontor i Danmark,"  siger Adil Rafique, ingeniørstuderende ved Aarhus Universitet.

Og netop træningen i at suge til sig af en markant anderledes forbrugerkultur er et af læringsmålene med innovationslejren, forklarer Erik Kristiansen, chefkonsulent ved Aarhus Universitet:

”Kina er vigtig, når man vil være dagsordenssættende på det globale marked. Men udviklingen i forbrugerkulturen sker eksplosivt, og derfor er tilstedeværelse og fokus afgørende. Man skal forstå kompleksiteten i kulturen, erhvervslivet og i købsmekanismerne, når man udvikler produkter. Det er det, vi gerne vil lære vores studerende.”

Tværkulturel læring styrker innovation
Danmarks ambassadør i Kina, Friis Arne Petersen, der også vil deltage i afslutningsceremonien i morgen, glæder sig over at se et tæt samarbejde mellem dansk erhvervsliv og danske og kinesiske studerende:

”Det, der gør dette program så interessant, er dynamikken, der opstår når man bringer danske og kinesiske undervisningstraditioner og erfaringer sammen. Der bliver ikke blot skabt nye ideer og indsigt for Bang & Olufsen, men der genereres også tværkulturel læring og samtidig styrkes universiteternes evner til at undervise de dygtigste studerende på nye kreative måder.”

Bang & Olufsen har rettighederne over alle de idéer, der opstår på innovationslejren og kan indtil videre ikke afsløre detaljer om de studerende koncepter af hensyn til fremtidige patenteringsmuligheder.

FAKTA OM INNOVATION CAMP SHANGHAI

Innovationslejren hedder Innovation Camp Shanghai og strækker sig fra d.5. til d. 16. november.

I alt deltager 37 design- og ingeniørstuderende fra universiteter i Danmark og Kina samt elever fra Struer Statsgymnasium.

De skal arbejde med både ny teknologi og etnografiske feltstudier hos udvalgte kinesiske familier.

Målet er at skabe nye idéer til fremtidens forbrugerelektronik, der kan bane vej for virksomhedens vækst i Kina.

Den 17. november fremlægger de studerende i grupper deres projektforslag for Bang & Olufsens udviklingsafdeling og Managing Director i Kina, Lars Galsgaard.Også den danske ambassadør i Kina samt topledelsen fra Shanghai Jiao Tong University vil være til stede.

Innovationslejren bliver afviklet i samarbejde mellem Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Shanghai Jiao Tong University, Struer Statsgymnasium og Bang & Olufsen med støtte fra Region Midtjylland, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser samt Innovation Centre Denmark i Shanghai.

KONTAKT

Erik Kristiansen, chefkonsulent, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet: 4189 3012/ ekr@iha.dk

Morten Juhl Madsen, Manager, Internal Communication, Bang & Olufsen: 4030 8986 / mjm@bang-olufsen.dk

Videnudveksling, Uddannelse, Studerende, Offentligheden / Pressen
Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 22.08.2014

Her finder du Institut for Ingeniørvidenskab i Aarhus

Vis detaljeret kort

KONTAKTOPLYSNINGER

Institut for Ingeniørvidenskab
Finlandsgade 22
8200 Aarhus N

Email: eng@au.dk
Tlf.: 8715 0000
Fax: 8715 0201

CVR/VAT-nr: 31 11 91 03
EAN-nr: 5798000420083
Link til P-numre
Stedkode: 2502

KVIKLINKS

Ingeniøruddannelserne udbydes af Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet

Aarhus Universitet
Nordre Ringgade 1
8000 Aarhus C

E-mail: au@au.dk
Tlf: 8715 0000
Fax: 8715 0201

CVR-nr: 31119103
EAN-numre: www.au.dk/eannumre

AU på sociale medier
Facebook
LinkedIn
Twitter
YouTube

© — Henvendelser til webredaktør

Cookies på au.dk