Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Studerende inspirerer Bang & Olufsen til ny patentidé

Bang & Olufsen og Aarhus Universitet har i de sidste tre uger afholdt en international elitesommerskole for nogle af Europas dygtigste ingeniør- og designtalenter. Her har de udviklet nye idéer til fremtidens medieprodukter. Bang & Olufsen overvejer nu at tage patent på en af idéerne.

13.07.2012 | Kim Harel

Studerende bag ny patentidé til Bang & Olufsen

Efter tre ugers intensivt arbejde med innovation har en gruppe studerende udviklet en prototype på et nyt medieprodukt, som er så nyskabende, at Bang & Olufsens udviklingsafdeling nu går i gang med at afsøge patentmulighederne. På billedet ses fra venstre: Christian Vraa, Robert Opfficier, Aleksandra Kiszczak, José Miguel Pereira, Peter Vohralik og Jan Kovalovský.

Et fjernsyn, der tilpasser lydbilledet til brugerens sindstilstand, mens han eller hun ser film eller fodboldkamp. En højttaler med indbygget samtaleanlæg, der kan styres med fagter i luften. Det er blot nogle af de idéer, de studerende har pustet liv i på sommerskolen Innovation Camp, som for femte år i træk er blevet afviklet i Struer.

Bang & Olufsen overvejer nyt patent
I alt har de studerende arbejdet med at udvikle 5 nye koncepter, der på hver sin måde forsøger at sprænge rammerne for den måde, vi bruger audio- og videoprodukter i dag. Bang & Olufsen søger nu muligvis patent på en af konceptidéerne.

“Et af koncepterne skiller sig ud ved at være ekstremt nyskabende og i god tråd med vores produktportefølje. Det overvejer vi at arbejde videre med og tage patent på,” siger Søren Bech, forskningschef i Bang & Olufsen.

Bang & Olufsen kan af kommercielle årsager endnu ikke udtale sig nærmere om produkttypen, men det er ikke utænkteligt, at de studerendes idé vil få indflydelse på virksomhedens fremtidige sortiment.

Et boost til innovation
Det er ikke første gang, Bang & Olufsen har søgt om patent på en sommerskoleidé. De unge studerende er en vigtig inspirationskilde for virksomheden, fastslår Søren Bech:

“Sommerskolen er en vigtig inspirationskilde for os. De studerende er kreative, og der sker et boost til innovationsprocessen, når man sætter talentfulde unge med forskellige faglige og kulturelle baggrunde sammen.”

Igennem tre uger har i alt 37 unge arbejdet med at udvikle prototyper, teknologi og design med fokus på at skabe magiske brugeroplevelser.

“Magi har været sommerskolens udgangspunkt i år. Vi lever af at skabe unikke brugeroplevelser. Det er en af vores vigtigste konkurrencefordele. De unge er gode til at tage kendt teknologi og give det et twist eller at spotte helt nye brugssammenhænge,” siger Søren Bech.

Træningslejr for studerende
Også Erik Kristiansen, der er ansvarlig for Ingeniørhøjskolens sommerskoler, ser mange fordele i at sende de unge ingeniørtalenter på innovationslejr i en virksomhed. Her får de mulighed for at prøve kræfter med den virkelighed, der venter dem efter endt uddannelse, fortæller han.

“Vi har sammen udviklet en sommerskolemodel, der stimulerer de studerendes evne til at opfinde nye kreative produkter på tværs af faggrænser og i samarbejde med industrien. De bliver en del af Bang & Olufsens udviklingsmiljø i tre uger, og det er ekstremt lærerigt for dem. Her bliver de udfordret til at sætte deres faglighed i spil og lave koblinger mellem deres specifikke ingeniørviden og markedets behov.”

Sommerskolen Innovation Camp sluttede i går, hvor de studerende præsenterede deres konceptidéer for Bang & Olufsens designafdeling.

KONTAKT

Morten Juhl Madsen, Communications Consultant, Bang & Olufsen a/s: mjm@bang-olufsen.dk; 9684 5035

Erik Kristiansen, chefkonsulent, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet: ekr@iha.dk; 4189 3012

 

 

Talentudvikling, Videnudveksling, Uddannelse, Offentligheden / Pressen, Institut for Ingeniørvidenskab, Natur og teknologi